De boerenprotesten in Duitsland leken afgelopen maandag een hoogtepunt. Naar schatting 5.000 voertuigen hadden zich in het centrum van Berlijn opgesteld. De grote demonstratie was bij de Brandburger Tor. Ook op verschillende plekken in Vlaanderen zijn de afgelopen dagen demonstraties gevoerd, door verkeersborden omgekeerd te hangen, na voorbeelden uit Frankrijk. Het betreft een protestactie van Boerenhart Vlaanderen.
Demonstraties Duitsland
In Duitsland vrezen boerenbedrijven voor hun bestaan, omdat de regering een aantal belastingvoordelen voor bedrijven schrapt, zoals een gereduceerd tarief op de brandstof diesel. Dit bestaat in de Bondsrepubliek al meer dan zeventig jaar. De regering van Bondskanselier Olaf Schulz wilde eerst de goedkope diesel in één keer afschaffen, maar om de boeren tegemoet te komen, gaat het geleidelijk over in drie jaar. De Duitse boerenbond DBV voorziet nieuwe boerenacties als de regering de voorgenomen lastenverzwaring op landbouwdiesel deze week niet van tafel haalt. Het afschaffen van de subsidie op landbouwdiesel betekent volgens de DBV opnieuw een aantasting van de concurrentiepositie van de Duitse boeren. De accijns op een liter landbouwdiesel bedraagt in Duitsland 25,56 eurocent tegen 47,04 cent op de reguliere variant van deze brandstof. Een eerder plan om ook een wegenbelasting voor trekkers in te voeren is al van de baan, maar die toezegging is voor de DBV onvoldoende.
Voor Nederlandse boeren werd het belastingvoordeel met de ‘rode diesel’ in 2013 al afgeschaft.
Demonstraties België
De boerenactiegroep Boerenhart Vlaanderen liet vorige week hun onvrede vandaan gelden. ‘Er zijn verschillende thema’s die zwaar wegen op landbouwers en waar politici maar over blijven palaveren: het stikstofakkoord en daarmee samenhangend het vergunningenbeleid en mestactieplan’, tekende de Belgische agrarische nieuwssite Vilt op. De actie begon in de Westhoek en kreeg afgelopen weekend navolging in andere regio’s als Limburg, Antwerpen en het Waasland. ‘Heel het Vlaamse platteland laat weten dat de druk op de land- en tuinbouw te hoog is. Geef ons toekomst! Of wij, jonge boeren, zijn de laatste generatie van een mooie Vlaamse landbouw- en agro-ondernemingsgeschiedenis’, stelt de groep op zijn Facebookpagina. Volgens Vilt overweegt het Agentschap Wegen en Verkeer (het Belgische Rijkswaterstaat) een klacht in te dienen, omdat het omkeren van de borden voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Het agentschap is bezig in kaart te brengen waar de borden zijn omgedraaid en hangt deze de komende dagen weer goed.
Bronnen: Nieuwe Oogst, Topagrar (Dld) en Vilt (BE)
Deel dit artikel