Never change a winning team. Zo denken velen van jullie over de keuze voor een trekker. Ruim zes op de tien melkveehouders willen geen ander merk dan ze nu rijden, onder akkerbouwers is dat zelfs bijna zeven op de tien. Maar tussen de merken zitten behoorlijke verschillen.
Dit is een van de resultaten die wij herleid hebben uit de ruim 6.500 akkerbouwers (groter dan tien hectare) en melkveehouders (meer dan vijftig koeien) die wij afgelopen jaar telefonisch gesproken hebben.
Marktleider heeft niet de grootste binding
In beide bedrijfstakken is John Deere marktleider: bij zo’n een op de vijf ondernemers is dit het belangrijkste tractormerk op het bedrijf. Maar qua merkentrouw legt deze trekker het af tegen Valtra. Liefst driekwart van de Valtra-rijders geeft aan geen ander merk te willen rijden. Valtra heeft binnen de top-8 van trekkermerken in Nederland wel het kleinste marktaandeel – bijna 5 procent bij akkerbouwers en een kleine 3 procent bij melkveehouders.
Akkerbouwers zijn merkentrouwer
De verschillen in de Nederlandse top-8 tractormerken zijn vrij groot waar het gaat om klantentrouw. Tussen koploper Valtra en hekkensluiter Claas zit een flink gat – iets meer dan de helft van de Claas-rijders zegt dat hun volgende trekker opnieuw een Claas is. Overigens zijn akkerbouwers behoorlijk meer gehecht aan hun trekkermerk dan melkveehouders. Bij John Deere is dat verschil het grootst: 62,9 procent van de melkveehouders houdt vast aan het merk, terwijl dat onder akkerbouwers 73,8 procent is.
Merkentrouw akkerbouwers:
Merkentrouw Melkveehouders:
Nabijheid belangrijkste criterium
AgriDirect vroeg de ondernemers ook welke criteria ze meenemen bij de aanschaf van een nieuwe tractor. De nabijheid van de dealer is voor de meeste ondernemers het belangrijkste criterium. Alleen rijders van John Deere en Valtra (in de akkerbouw) en Fendt (zowel akkerbouw als melkveehouderij) prefereren kwaliteit boven nabijheid. Fendt scoort daarbij met 65,8 procent (akkerbouw) en 59,6 procent (melkvee) aanmerkelijk hoger dan de andere merken. Voor eigenaren van een New Holland, Massey Fergusson en Claas is kwaliteit duidelijk minder belangrijk, met percentages rond 39 procent. Opvallend verder is dat akkerbouwers service belangrijker vinden dan melkveehouders. De prijs van de trekker vinden de ondernemers minder belangrijk.
Bron: AgriDirect BV 2022