In totaal zijn 16.368 agrarische ondernemers via email uitgenodigd deel te nemen aan het onderzoek. 1.016 agrariërs hebben de vragenlijst ingevuld, de respons is dus 6%. Dit is een hoge respons online onderzoek in deze sector (2,5% is gebruikelijk). Desalniettemin heeft 94% van de uitgenodigde agrariërs niet deelgenomen aan het onderzoek.
RESULTATEN ONDERZOEK
Toekomst van het agrarisch bedrijf in één woord
“Als u denkt aan de toekomst van uw agrarisch bedrijf, wat is dan het woord dat bij u opkomt?” – spontaan genoemd
Houding ten aanzien van toekomst agrarisch bedrijf
“Als we het hebben over de toekomst van uw agrarisch bedrijf, kunt u mij, voor elk van onderstaande zaken aangeven in welke mate dit het beste past bij hoe u hier nu tegenover staat?”
SAMENVATTING RESULTATEN
- Toekomst in één woord: Onzeker(heid), moeilijk, zorgelijk, regelgeving, afbouwen, uitdagend, positief, doorgaan, perspectief, stoppen.
- Vertrouwen in toekomst agrarisch bedrijf historisch laag. Echter gemiddeld is het vertrouwen in de toekomst nog redelijk. 5 jaar geleden was het vertrouwen nog groot en 10 jaar geleden nog zeer groot.
- Als het gaat over te toekomst van het agrarisch bedrijf geven agrariërs aan te maken te hebben met onmacht en onzekerheid, maar agrariërs slapen wel nog redelijk goed en hebben (nog steeds) plezier in het werk.
- Geluksgevoel agrarische ondernemer historisch laag. Echter gemiddeld is het geluksgevoel nog redelijk. 5 jaar geleden was het geluksgevoel nog groot (gelukkig) en 10 jaar geleden nog zeer groot (zeer gelukkig).
- 4 van de 10 agrarische ondernemers heeft een bedrijfsopvolger.
- Bijna 7 van de 10 agrariërs zou weer voor het vak kiezen en geeft aan voldoende passie te hebben om de onderneming voort te zetten.
- Als er een opvolger aanwezig is, dan geeft 75% aan dat ze een financieel gezond bedrijf achterlaten. In 2/3 van de gevallen wordt aangegeven dat de opvolger vertrouwen in de toekomst heeft. 8 van de 10 geeft aan dat de opvolger gemotiveerd is om het bedrijf over te nemen.
- Ongeveer een kwart van de agrariërs voelt zicht gesteund als het gaat om zaken op het gebied van de toekomst van het bedrijf. Ondersteuning vooral vanuit andere agrariërs, toeleveranciers, afnemers en omwonende / buurt.
- Politiek / regelgeving belangrijkste ‘barrière’ die de toekomst van het bedrijf in de weg kan staan.
- Feitelijke klimaatveranderingen wordt door 2 op de 10 agrariërs gezien als een bedreiging van de toekomst van het bedrijf. Regelgeving n.a.v. klimaatveranderingen wordt door ongeveer 2/3 van de agrariërs gezien als een bedreiging van de toekomst van het bedrijf.
- 2/3 van de agrariërs is het ermee oneens dat de agrarische sector ook een negatieve impact heeft op natuur, milieu en klimaat.
- Bijna 3/4 geeft aan dat de totale sector voldoende maatregelen neemt om negatieve impact op natuur,
milieu en klimaat aan te pakken. 84% vindt dat ze zelf genoeg doen. - 9 op de 10 geeft aan het eens te zijn dat een groot deel van het Nederlandse landschap in beheer is bij agrariërs en dat het verdwijnen van agrarische bedrijven slecht is voor natuur en milieu.
- Slecht 15% geeft aan het eens te zijn dat het verdwijnen van agrarische bedrijven een positief effect op natuur en milieu kan hebben.
- Bijna alle agrariërs zijn het eens dat er teveel wet- en regelgeving is. 3/4 geeft echter wel aan dat bepaalde wet- en regelgeving nodig is voor de sector.
- Problemen bij wet- en regelgeving is het gebrek aan lange termijn visie, de regelgeving te ver is doorgeschoten en dat er te weinig kennis en kunde is (bij de Nederlandse overheid).
- Voor 35% is het goed dat de overheid inzet op kringlooplandbouw, 30% geeft aan dat kringlooplandbouw de toekomst voor het bedrijf (en sector) is.
- Vertrouwen in de Nederlandse overheid is dramatisch laag. 5 jaar geleden was het vertrouwen ook al laag, terwijl 10 jaar geleden het vertrouwen nog enigszins redelijk was.
- Om dit vertrouwen te herstellen / vergroten gaat het om: rekening houden met mensen, sector, visie, vertrouwen, natuur, regelgeving, luisteren, kennis, eerlijk, beleid, praten, verstand, gesprek.
- De Nederlandse agrariër is redelijk ontevreden over de marge op de producten die ze afzetten. Vergelijken ze hun eigen marge met de prijs die consumenten betalen (en dus eigenlijk met de marge van de retail), dan ziet 3/4 dit als oneerlijk.
- Agrariërs denken dat toeleveranciers een redelijke marge maken op producten/diensten die zij aanbieden aan agrariërs. 6 op de 10 geeft aan dat de marge van toeleveranciers oneerlijk is in vergelijking met de marge van de agrariër zelf.
- Schaalvergroting is met name een probleem in de tuinbouw sector, veroorzaakt door focus van bank en belangenorganisaties.
- Huidige marge niet echt voldoende om investeringen te doen om de toekomst te garanderen. 6 op de 10 agrariërs geeft aan dat het huidige verdienmodel niet toekomstbestendig is.
- 6 op de 10 agrariërs geeft aan ‘vast’ te zitten tussen benodigde schaalvergroting (kleine marge) en druk op schaalverkleining vanuit milieu/klimaat.
- 65% geeft aan dat beleid van de retail een duurzame toekomst in de weg staat.
- 8 op de 10 agrariërs geven aan dat agrariërs die frauderen en negatief in het nieuws komen, zorgen voor een slecht imago van de gehele sector. 7 op de 10 vindt dat hierop strenger moet worden gecontroleerd.
Voor inzage in het complete onderzoeksrapport klik hier »
Auteursrecht: Het is niet toegestaan om teksten, tabellen of afbeeldingen uit dit onderzoeksrapport te gebruiken of te delen, zonder toestemming van AgriDirect BV
Opdrachtgever: DPG Media
Uitgevoerd door: AgriDirect BV in samenwerking met Etil research group